Mandalos centre, kaip visa apjungiantį pagrindą, rasite Yamato – legendinę karalystę, kuri dažnai laikoma Japonijos valstybingumo pradmenimis. Iš keturių pusių centrą supa keturi laikotarpiai, Heian, Edo, Meiji ir Heisei. Kiekvienas jų išskirtinis ir įdomus. Štai pažvelgę į Heian laikotarpį, pastebime vyraujantį moterišką pradą – taikius, rafinuotus, elegantiškus laikus. Kadangi Heian buvo japoniškos literatūros aukso amžius, iš šio skirsnio dailiai išvinguriuoja skiltis apie japonišką literatūrą. Šiuolaikinė rašymo sistema taip pat formavosi Heian periode, tad pažvelgę į kairįjį paveikslo kampą, aptiksime straipsnelį ir apie japonų rašto istoriją bei struktūrą. Kaip atsvara moteriškajam pradui – Heian laikotarpiui – dešiniojoje pusėje sutinkame Edo periodą, karių kastos viešpatavimo laikus. Tačiau būtent šiame periode, subrendo mums puikiai pažįstami menai kaip kaligrafija ar ikebana. Todėl, po straipsnio apie Edo periodą, seks pasakojimas apie penkis „kelius“ – Shodo „Rašto kelias“, Kado „Gėlės kelias“, Sado „Arbatos kelias“ Budo „Kario kelias“ ir Kodo „Smilkalų kelias“. Šie menai neatsiejami nuo Edo periodu vykusių permainų religijos pasaulyje, naujų sektų kūrimosi ir talentingų mokytojų iškilimo, taigi prigludusį prie karingo Edo paveikslėlio mandaloje, matome ir vienuolio siluetą, reprezentuojantį pasakojimą apie religiją. Iš lėto besisukdami spirale aukštyn, randame modernaus amžiaus užuominas – Meiji laikotarpį. Šiuo laikotarpiu vyko svarbūs visuomenės pokyčiai, formavosi naujas, globalesnis tautos „veidas“. Štai Heisei laikotarpis – tai šiuolaikinė, reklamų mirgėjimo ir spalvingų anime, manga veikėjų veidų nutvieksta Japonija, kurią pažinti bandysime paskutiniajame straipsnyje.
O dabar, trumpai apžvelgę mandalos piktogramas ir jų reikšmes, ženkime žingsnį atgal ir bandykime įžvelgti subtilias sąsajas tarp kiekvienos iš jų. Heian prieštaringa sąsaja su Edo; Heisei ir Meiji modernumas – skirtingas ir tapatus; literatūros renesansas Meiji periode, auksiniai momentai Heian laikotarpiu bei glaudi sąsaja su DO „kelių“ menais. Štai religiniai motyvai atpažįstami bene kiekvienoje meno srityje, o ir kultūrinis bei visuomeninis gyvenimas neatsiejamas nuo šintoizmo ir budizmo įtakų. O Yamato – viso šių šakų ištakos, bendras, nekintantis pagrindas. Visos šios mandalos dalys yra susiję tarpusavyje, papildo, prieštarauja, dubliuojasi sukurdamos įvairiaspalvį paveikslą. Ramiai akimis ir mintimis žingsniuodami šios mandalos keliu, aptardami detales, skirtingus aspektus susikursite tvirtą žinių pagrindą, kuris, tikime, leis į Japoniją pažvelgti iš naujo, plačiai atmerktomis akimis.